5 trenduri recrutare în 2023

Beatrice Lupu

Beatrice Lupu

Cu atâtea lucruri care s-au schimbat în ultimii ani, singurul lucru care rămâne constant este .. schimbarea.

Știu că pare puțin clișeic și motivațional, însă dacă ne uităm la modul în care era piața muncii, precum și procesele de recrutare în urmă cu câțiva ani versus prezent, ne putem da seama foarte ușor că multe lucruri s-au schimbat enorm.

Transformarea e vizibilă. De la faptul că acum cațiva ani anunțurile de angajare funcționau excepțional (nu spun că acum nu mai funcționează deloc, ci mai degrabă că sunt mai multe aspecte implicate acum) până la faptul că munca de acasă nu era un concept atât de cunoscut. Iar lista poate continua.

Dacă acum cațiva ani “mingea” era în terenul angajatorilor, ultimul an a arătat clar că “mingea” s-a cam mutat în terenul angajaților. Și așa pare să rămâna și în anul 2023.

Așadar, este acesta un moment potrivit să privim la nivel macro recrutarea și să vedem câteva tendințe pentru anul acesta și pentru viitor? Cu siguranță da!

1. Modalități noi de atragere a candidaților

Dacă înainte era suficient să postam un anunț și candidații erau cu zecile, poate chiar sutele.. acum situația s-a schimbat destul de mult. Deficitul de candidați din piață păstrează avantajul în negociere de partea candidaților, de aceea, ceea ce înainte era “nice to have” devine “must”.

Acum, mai mult ca oricând, în rândul candidaților apare întrebarea: “De ce aș veni să lucrez la tine? Ce beneficii am?”. Astfel, brandul de angajator ia avânt, companiile care vor acorda atenție acestui aspect fiind cele câștigătoare.

Oamenii vor căuta tot mai mult să aleagă companii ce oferă oportunități reale de dezvoltare și un mediu de lucru sănătos și echilibrat. Așadar, întrebarea este: Cum mă asigur eu, ca și companie, că sunt “ales” de candidați?

Știu că pentru unele companii poate este o schimbare de paradigmă puțin ciudată, însă realitatea din piață ne arată că aceasta este realitatea de acum.

2. Transparentizarea salariilor

Fiind o evoluție firească a pieței, mai ales datorită propunerii legislative a Comisiei Europene privind transparența veniturilor salariale, publicarea salariului în anunțurile de angajare începe ușor-ușor să nu mai fie un subiect tabu în România.

Pe platformele de recrutare există deja mii de anunțuri cu salariul la vedere, iar potrivit studiilor făcute, anunțurile de angajare care postează salariul atrag cu 40% mai mulți candidați decât cele care nu le pun „la vedere”.

Prin urmare, în 2023 tendința este ca angajatorii să se pregătească pentru momentul în care măsura propusă de Comisia Europeană va deveni obligatorie.

3. Experiența angajatului devine tot mai importantă în atragerea și păstrarea acestuia

Într-un mediu tot mai competitiv, companiile care vor acorda o atenție mai mare culturii lor, angajamentului și bunăstării angajaților, precum și dezvoltării lor profesionale, vor fi companiile care vor ieși in față.

Pentru a oferi o experiență pozitivă angajaților, companiile vor trebui să se concentreze pe comunicarea deschisă, pe oferirea unui mediu de lucru pozitiv și pe oferirea unor beneficii atractive. Acest lucru poate avea un impact puternic asupra productivității și a loialității angajaților.

4. Lucrul de acasă și hybrid - o normalitate

Contextul din ultimii 2 ani a scos la suprafață nevoile tot mai mari ale angajaților pentru flexibilitate și echilibru între muncă și viață personală. Aceste schimbări necesită adaptarea modului de lucru și colaborare astfel încât angajații să poată lucra eficient indiferent de locație.

Acest lucru aduce pe de o parte oportunități, dar și provocări. Pe de o parte, faptul ca lucrul de acasa a devenit o obisnuinta, vine cu oportunitatea de a se lucra chiar și cu companii de peste hotare. Acest lucru vine cu provocări pentru angajatori, și anume de a-și păstra angajații si de a le oferi flexibilitatea de care au nevoie.

5. Colaborarea cu freelanceri/ project based - o normalitate

Factorii economici si tehnologici din ultimii ani, instabilitatea tot mai mare a pieței muncii, precum și nevoia de flexibilitate a angajaților, fac din freelancing o opțiune tot mai căutată în rândul oamenilor.

În același timp, dorința companiilor de a eficientiza costurile și a avea totuși oameni specializați pe un anumit domeniu, fără a plăti beneficiile sau cheltuielile regulate pentru angajații cu normă întreagă, contribuie la dezvoltarea freelancingului.

În tot acest context, anul 2023 deschide noi uși pentru freelanceri. Totuși, deși colaborările cu aceștia au crescut și vor crește în continuare, devenind un trend pentru unele companii, nu este întotdeauna o opțiune preferată pentru alte companii.

Concluzii

Recrutarea este într-o continuă evoluție și anul 2023 este probabil să aducă schimbări semnificative. Devine tot mai clar pentru toată lumea că incertitudinea este noua noastră stare de fapt. Având în vedere nevoia minții noastre pentru certitudine, această nouă stare nu ne ajută deloc.

Ne pregătim așadar să trăim într-o nouă normalitate: lucru de acasă, flexibilitate, condiții de lucru sperăm mai sănătoase. Un lucru e cert: capacitatea de adaptare, atât a angajaților, cât și a angajatorilor își va spune din nou cuvântul.

Beatrice Lupu
HR Consultant

Autor

Programe
Citește și alte articole pentru tine

HR Metrics

Indicatori precum Attrition, Turnover, Employee Retention, Stability Matrix, Employee Satisfaction sunt metrici importante de HR….

Citește articolul »

Realitatea Virtuală (VR) în HR

Realitatea virtuală în HR poate contribui la îmbunătățirea unor procese de recrutare, employer branding, onboarding, traininguri pentru angajați sau chiar la desfășurarea unor evenimente la distanță.

Citește articolul »

Distribuie articolul

Alătură-te unei comunități de sute de oameni de HR ce țin pasul cu dinamica fără precedent din piața muncii!