Cum relaționăm cu managerii toxici?

Picture of Andra Pintican

Andra Pintican

Cum relationam cu managerii toxici - Scoala de HR

Deoarece primesc tot mai multe mesaje pe această temă, am decis să abordez un subiect mai delicat, însă omniprezent în viața profesională și în piața forței de muncă ale zilelor noastre. Managerii toxici fac parte din realitate, unii fiind așa tot timpul, alții doar ocazional, iar a știi cum să ne descurcăm cu oameni rigizi, egocentriști sau cu orice alt tip de comportament disfuncțional este un atu necesar, pentru a ne menține sănătatea și a ne îmbunătăți locul de muncă. În articolul următor voi descrie mecanismele prin care putem trata aspectul managerilor toxici.

Idei generale

Problema nu este una simplă, ci mai degrabă o cauză cronică a multor probleme ce afectează o multitudine de ooameni într-o companie. Acești manageri deviază energia de la taskurile importante ale unei organizații, distrug moralul, afectează retenția de angajați și intervin în cooperare sau în împărțirea cunoștințelor. Comportamentul lor, precum o piatră aruncată într-un lac, poate avea efecte ce distorsionează cultura organizațională și poate afecta oamenii mai mult decât se vede.

Una dintre cele mai importante arme pe care le avem la îndemână este inteligența emoțională. Aceasta ne ajută în a înțelege ce simțim, care este cauza acestor stări și cum le putem gestiona cât mai bine. Spre exemplu, a fi capabili să ne controlăm mânia și anxietatea în situații ce ne supără este crucial în a lua decizii bune și a îi putea influența și pe alții.

O altă pârghie ce poate face diferența, este feedback-ul. Onest, sincer, direct, ferm. Managerul ne este coleg, nu șef, deci temerile nu trebuie să își aibă locul într-o sesiune de 1-la-1. În cazul extrem în care feedback-ul personal nu dă rezultate, iar situația se înrăutățește, putem cere oricând o sesiune de feedback către departamentul de HR. Atenție, fiți obiectivi și calmi când oferiți feedback către o terță parte, nu acționați impulsiv!

Managementul senior ne poate ajuta, de asemenea, în cazul în care nu au descoperit persoanele ce dau semne de toxicitate din subordine, însă și această opțiune trebuie să apară atunci când situația este într-adevăr gravă.

Iar cea mai importantă armă, la final de zi, suntem noi înșine. Nu suntem obligați să suportăm nici o ieșire din partea managerului direct, nu suntem obligați să muncim la comandă, peste program sau cât consideră altă persoană, nu suntem obligați să înghițim glume, ofense, atacuri sau persecutări. Nu! Este inadmisibil, iar angajații care stau sub manageri toxici, care e clar că nu se vor schimba și nu vor fi înlăturați, nu au dreptul să se plângă. Sunt complici taciți, prin neluarea de atitudine. Managerul coordonează, nu ordonă. Managerul crește oameni, nu îi distruge. Dacă nu oferă aceste lucruri, ar trebui să fie un semnal de alarmă și un îndemn la schimbare, rapid și radical, din partea noastră.

Tipuri de manageri toxici

Managerii narcisiști

Preocupați doar de propria imagine și importanța în firmă, managerii narcisiști sunt grandomani și aroganți. Îi subestimează pe ceilalți. Le lipsește empatia și au conștiință redusă sau absentă. Indivizii din această categorie sunt deseori extrem de sensibili la tot ceea ce le poate amenința părerea de sine, iar atunci când sunt contraatacați sau puși într-o lumină proastă, se pot dezlănțui în moduri distructive atât pentru ei, cât și pentru ceilalți sau companie.

În mintea lor, în unica opinie, aceștia exacerbează propriile realizări și imaginea de sine, deși, de cele mai multe ori, acestea sunt mecanisme prin care ascund o lipsă de respect de sine, venită din inabilitatea de a le păsa de alți oameni sau de valori abstracte, precum sinceritatea sau integritatea.

Managerii narcisiști sunt cei mai puțin dispuși la schimbare, față de celelalte categorii, și sunt cei mai predispuși la răzbunare sau mânie. De asemenea, această categorie poate avea narcisismul drept cauză pentru multe alte comportamente deviante, astfel încât o putem considera cea mai complexă tipologie de manager toxic, iar atitudinea noastră trebuie să fie una extrem de precaută în preajma lor (atenție, nu mă refer la teamă!), în sensul că nu putem crede tot ce spun.

Managerii agresivi

Există o multitudine de factori ce pot conduce spre comportamente agresive. Managerii fără milă percep lumea drept o junglă, o competiție unde oamenii sunt împotriva lor. În ochii lor, dacă nu ești un prădător, vei deveni o pradă. Toate acestea îi pot determina să devină bullies, aspect despre care voi discuta pe larg într-un alt articol.

Unii dintre managerii agresivi văd acest comportament drept un mecanism de auto-apărare sau o revanșă pentru lucruri mai puțin plăcute prin care au trecut. Fermi, iritabili, acești manageri au probleme în a-și ține sub control intensitatea emoțiilor. De asemenea, de cele mai multe ori, nu sunt conștienți de impactul comportamentului lor asupra altora.

Managerii rigizi

Acest tip de manageri se remarcă prin inistența de a face lucrurile în felul lor. Sub această insistență se ascund o multitudine de alți factori. Compulsivi, au o teamă permanentă de a greși. În lumea lor există doar trebuie și ar fi trebuit. Evitarea greșelilor le domină luarea deciziilor, iar acești manageri autoritari consideră că ierarhiile rigide sunt cel mai bun mod de a conduce o organizație.

Pasiv-agresivi, greu de înduplecat, își simt autonomia amenințată constant, și în general refuză idei, sfaturi sau inițiative. În cele mai multe cazuri, nu observă cum aceste comportamente îi afectează pe alții.

Managerii nepregătiți

Mulți manageri, în ocazii rare sau dese, se pot vedea puși în fața unor situații de care nu s-au mai lovit, sau pentru care pur și simplu nu dețin cunoștințele necesare. Deficitari în expertiză sau studii, constituie un pericol imens în calea proiectelor duse la bun sfârșit, fiindcă, de cele mai multe ori, aceștia nu recunosc faptul că nu sunt pregătiți.

În lipsa unui alt cuvânt, aceștia sunt incapabilii ajunși în funcții, fie conjunctural, fie prin nepotism, iar odată puși acolo, vor face orice le stă în putință să își salveze poziția. Unii din ei știu că nu știu, iar atunci se înconjoară de oameni capabili, pe care își sprijină succesul, în vreme ce alții, mult mai toxici, se înconjoară de oameni care vor spune da, da, da, oricărei idei sau metodologii, indiferent cât de eronată este, înlăturând oamenii cu inițativă și cunoștințe.

Dacă observați că natura acestei probleme este trecută cu vederea, iar oamenii persistă în modul lor de lucru, în timp ce managementul senior nu ia măsuri, e timpul să vă faceți bagajele. Nici un bun profesionist nu poate crește în preajma unui manager slab pregătit și cu viziuni obtuze.

Concluzii

Managementul senior și mai ales departamentul de HR pot aduce îmbunătățiri semnificative în cultura unei organizații, găsind și adresând persoanele problematice și distructive. Prin obținerea de feedback de la angajați, prin sesiuni de coaching pentru managerii ce se pot schimba, și, în ultimă instanță, prin despărțirea de managerii ce pot reprezenta un pericol pentru companie.

Fie că vrem să recunoaștem sau nu, managerii toxici fac parte din viața reală. Există posibilitatea să ne lovim de unul oricând sau chiar să lucrăm sub cineva deja, fără să ne dăm seama.

În final, a ști cum să relaționăm cu alți oameni, atunci când aceștia sunt rigizi, agresivi, egocentriști sau cu performanțe slabe, este ceea ce ne va ajuta să separăm managerii toxici de cei într-adevăr buni. Sau, cu atât mai mult, să fim noi înșine un manager excelent, un lider și un model pentru cei din jurul nostru.

Dacă vrei să îți educi managerii din organizație, sau ești deja manager și vrei să devii un lider adevărat, te invit la unul din programele create de mine, special pentru a crește o nouă generație de manageri mai buni.

Cu drag,
Andra

Autor

Programe
Citește și alte articole pentru tine

HR Metrics

Indicatori precum Attrition, Turnover, Employee Retention, Stability Matrix, Employee Satisfaction sunt metrici importante de HR….

Citește articolul »

Realitatea Virtuală (VR) în HR

Realitatea virtuală în HR poate contribui la îmbunătățirea unor procese de recrutare, employer branding, onboarding, traininguri pentru angajați sau chiar la desfășurarea unor evenimente la distanță.

Citește articolul »

Distribuie articolul

Alătură-te unei comunități de sute de oameni de HR ce țin pasul cu dinamica fără precedent din piața muncii!