Azi scriu despre un subiect mai puțin “trendy” în România, însă extrem de vizibil în practica companiilor din alte tari.
Psihologia Organizationala
Prin definiție, psihologia organizațională este domeniul psihologiei care se referă la comportamentul uman și interacțiunile dintre oameni la locul de muncă.
Insa…inevitabil, un om de HR ar trebui să aibă cunostiinte de baza din aceasta arie pentru a putea orchestra o cultura organizationala sanatoasa.
Psihologia organizationala se concentrează pe 3 elemente:
- persoana, muncitorul;
- munca (sarcinile) care este (sunt) în curs de îndeplinire; și
- contextul în care se execută lucrarea.
Înțelegerea aprofundată a subconștientului uman este un atu exceptional in acest domeniu.
Dar….de ce sa ne batem capul atata? La ce ajuta psihologia organizationala de fapt?
În primul rand trebuie să îi înțelegem obiectivele, ca sa ii putem intelege beneficiile!
Cele două obiective fundamentale ale sale sunt:
- înțelegerea comportamentului (efectuarea sarcinilor) oamenilor într-un cadru de lucru; modul în care oamenii pot deveni eficienți, mulțumiți, împliniți și recompensați; și modul în care aceste rezultate pot fi menținute
- să studieze modul în care organizația poate fi susținută și dezvoltată și aplicarea principiilor psihologice, teoriei, cercetării și intervențiilor pentru a proiecta și implementa soluții practice pentru a rezolva provocările organizaționale.
Devine tot mai clar ca aducand in practica de HR cunoștințe de psihologie organizationala, putem înțelege mai clar nevoile angajatilor si pornind de aici vom ști cum sa construim sisteme care să-l susțină pe angajat in obtinerea performantei.
Pana nu de mult, părea ca scopul unic al PO până acum a fost înțelegerea psihicului uman pentru a maximiza performanța.
Și sincer iti spun ca am văzut și psihologie organizațională făcută cu unic scop de exploatare umană.
Am avut ocazia în schimb, să folosesc PO pentru a crea culturi sănătoase pentru clienții mei.
Ce schimbări majore au loc acum în piața muncii, worldwide?
Modul în care muncim se schimba radical!
Tot mai mulți oameni se trezesc, și ies din starea de victimă, îmbrățișând starea de CREATOR.
Modul în care oamenii de HR interpretează comportamentul și nevoia umană, e OUTDATED.
Asa ca, daca,…
Până acum psihologia organizațională presupunea să identifici triggerele și nevoile angajatului în mentalitate de victimă și să creezi o cultură organizațională care să-l ajute să SUPRAVIEȚUIASCĂ, și între timp să fie cât mai productiv pentru companie.
Acum, companiile cu adevărat SMART, folosesc psihologia organizațională pentru a crea ecosisteme de “trezire” din starea de victimă în cea de Creator și de a asista tranziția într-un mod cât mai atent, astfel încât omul să ajungă în starea de Inovator!
De aceea vedem companii ca FB, Google, Linkedin, Netflix că au atât de mult succes!
Sunt extrem de multe aspecte ce pot fi dezbatute despre acest domeniu, dar si mai important, e ca sunt foarte multe lucruri pe care tu, ca om de HR , le poti invata și duce foarte ușor în practica ta de zi cu zi!
În 2023 vom susține în Scoala de HR cel mai complex program de învățare Resurse Umane din România!
12 Luni de învățare
3 intalniri lunar/ online
Comunitati locale de networking
Invitați speciali din tara si strainatate
Acordam o mare atentie in Master Program TRANSFORMATIVE HR acestui subiect.
Timp de un an, discutam aproape lunar despre asta, in fiecare modul !
Și pentru ca menționăm mai sus companii mari, care deja folosesc cu succes aceste instrumente, am invitat in program și oameni de HR și nu numai, de la Google si Facebook, ca sa iti ofer ocazia sa auzi de la ei ce employee experience se poate crea în astfel de companii.
Vrei ca în 2023 sa te alături unei grupe de 100 de profesionisti HR, în cel mai complex program de învățare HR din România?