Auzim frecvent în jurul nostru cuvinte care în trecut le auzeam doar în filmele SF. Și parcă încet, încet încep să facă parte din prezentul nostru, si ajungem în acel viitor din aceleași filme, în care se ajungea doar cu Mașina Timpului.
E din ce în ce mai evident că ne îndreptăm cu pași repezi spre era digitală și una din tehnologiile care a luat amploare în ultimii ani este realitatea virtuală. O tehnologie care a fost de multe ori asociată cu lumea jocurilor video, dar a fost luată în considerare prea puțin pentru utilitatea pe care o poate aduce și în alte domenii: educație, medicină, organizarea de evenimente, storytelling, remote working, psihoterapie, artă, inginerie, marketing, ș.a.
În fiecare domeniu în care poate fi utilizată, realitatea virtuala aduce multiple beneficii: de la reducerea costurilor și a timpului, până la creșterea gradului de colaborare și a eficienței în procesele de învățare.
Pentru că lucrez în domeniul HR și fiind și pasionată de tehnologie, când am descoperit cum a evoluat realitatea virtuală în ultimii ani, am fost curioasă să înțeleg cum se poate crea o sinergie între cele două și am descoperit mai multe contribuții de impact pe care realitatea virtuală le poate avea în activitatea de HR.
De ce să utilizăm VR în HR?
Realitatea virtuală în HR poate contribui la îmbunătățirea unor procese de recrutare, employer branding, onboarding, traininguri pentru angajați sau chiar la desfășurarea unor evenimente la distanță.
Compania Accenture, în perioada 2021-2022, a achiziționat 60.000 de ochelari VR pentru traininguri și pregătirea angajaților, iar Bank of America a început de curând lansarea unui program de instruire VR în aproape 4.300 de locații. Milioane de potențiali angajați au cumpărat deja ochelari VR pentru jocuri și divertisment, deschizând un nou canal atractiv pentru anunțuri de recrutare.
Realitatea virtuală oferă o valoare adăugată tangibilă și măsurabilă pentru recrutare, dar și pentru integrarea și trainingul angajaților.
Cum poate aduce valoare VR-ul în HR?
Din studii reiese că angajații motivați cu competențe bine dezvoltate aduc cele mai bune rezultate oricărei companii. Pentru a realiza acest lucru, companiile actualizează practicile de HR existente prin adoptarea tehnologiei de ultimă oră, cum ar fi realitatea virtuală.
1. VR în employer branding și recrutare
În employer branding, cu ajutorul VR-ului ar putea fi prezentată cultura companiei într-o formă mai interactivă decât prin videoclipurile clasice, oferind o experiență deosebită viitorilor angajați. Această experiență generează încredere și anticipare, crescând astfel atractivitatea companiei pentru potențialii candidați.
VR-ul are impact și în procesele de recrutare, transpunând într-o formă mai complexă videoclipurile de recrutare concepute pentru a genera entuziasm sau prin desfășurarea de interviuri cu săli de interviu virtuale.
Compania General Mills a demonstrat o experiență de recrutare video 3D în 2015, care a ajutat la atragerea atenției la târgurile de joburi aglomerate. Iar în acea perioadă, cea mai mare provocare era crearea de conținut, pentru că astfel de videoclipuri se realizau cu ajutorul mai multor camere video.
În prezent devine din ce în ce mai practic și mai puțin costisitor să creezi experiențe virtuale cu ajutorul unor echipamente standard și instrumente dedicate pentru dezvoltarea conținutului 3D.
Videoclipurile de recrutare au fost tot mai folosite în ultimii ani, iar VR-ul are potențialul de a face aceste tipuri de experiențe și mai captivante.
Beneficii:
- crește eficiența recrutării la distanță cu sălile de interviu virtuale
- reducerea costurilor de logistică și resurse
- eficientizarea timpului investit în procesul de interviuri
- evaluarea mai eficientă și mai clară a competențelor prin practică simulată
- transmiterea unei imagini mai clare cu privire la rol
2. VR în onboarding
În etapa de onboarding, VR-ul ajută la condensarea aspectelor integrării într-o singură experiență VR interactivă. Fie că sunt folosite briefing-uri de la întâlniri, instruirea angajaților pentru activități de grup, integrarea cu ajutorul realității virtuale ajută la simplificarea tranziției angajaților, făcând-o mai eficientă din punct de vedere al costurilor și mai captivantă.
Studiile au arătat că procesele de lucru la un nou angajator sunt învățate mai rapid cu onboarding-ul virtual datorită efectului de imersiune.
Beneficii:
- eficientizează costurile de onboarding
- facilitează sedimentarea informațiilor primite
- comprimă o mulțime de informații într-o experiență distractivă
- noii angajați pot înțelege cultura, misiunea și viziunea companiei într-o zi
- face procesul de onboarding mai captivant, concis și cu o abordare mai practică
3. VR în dezvoltarea de soft skills
Realitatea virtuală afișează o perspectivă promițătoare pentru dezvoltarea prin simulare a soft skills-urilor, cum ar fi: echitatea, incluziunea și diversitatea (DEI), abilităti de leadership, public speaking și alte abilități interpersonale. Expunerea la experiențe sau role play-uri în realitate virtuală contribuie la dezvoltarea/îmbunătățirea acestor skilluri la nivel cognitiv, depășind nivelul de învațare mecanică.
În trecut, acest tip de formare era rezervat în mod obișnuit echipei de management și angajaților mai performanți ai unei organizații. Astăzi, VR-ul democratizează programele de dezvoltare de soft skills din organizații și le permite să se extindă către toți angajații.
PwC a realizat un studiu în anul 2021 despre dezvoltarea soft skills-urilor cu ajutorul realității virtuale, prin care a descoperit că oamenii se puteau antrena de 4 ori mai repede decât într-o sală de curs, erau de 2,75 ori mai încrezători în aplicarea noilor abilități și de 3,75 ori mai conectați emoțional la conținut decât cei care învață în sala de curs.
Beneficii:
- învățare interactivă, prin experiență
- reducerea costurilor
- creșterea eficientei în procesul de învățare
- creșterea încrederii în abilitățile dezvoltate
- creșterea accesului la programele de training și posibilitatea de a le relua oricând este necesar
- sedimentarea sustenabilă a informației și a comportamentelor dezvoltate
- reducerea gradului de distragere a atenției
- creșterea implicării angajaților în programele de învățare
- identificarea personalizată a programelor de training necesare fiecărui angajat prin corelarea automată a datelor de utilizare
4. VR în dezvoltarea abilitaților profesionale
VR-ul prezintă un potențial mare și pentru pregătirea tehnică și practică a abilităților profesionale. Această tehnologie este deja utilizată intens în locuri de muncă cu mize mari, unde greșelile pot fi periculoase, cum ar fi industria aviației, agentiile guvernamentale, producția petrolului și gazelor, industria chimică, sau chiar în medicină.
Aceste industrii sunt cele care utilizează deja de câțiva ani VR-ul pentru a dezvolta abilități profesionale sau tehnice în rândul angajaților prin simulare practică.
Tehnologia VR permite prin utilizarea unor ochelari capabili, să măsoare abilitățile cognitive printr-o metodă de potrivire a materialelor de instruire cu capacitatea individului de a procesa și reține informațiile. Aceste date se vor actualiza continuu într-un sistem de management al resurselor umane, bazat pe inteligență artificială, și într-un sistem de management al învățării, pentru a determina ce pregătire este necesară pentru o anumită persoană, ca să finalizeze o activitate sau un rol și să personalizeze formarea din mers.
Beneficii:
- învățare interactivă, prin experiență
- reducerea costurilor
- creșterea eficientei în procesul de învățare
- creșterea încrederii în abilitățile dezvoltate
- creșterea accesului la programele de training și posibilitatea de a le relua oricând este necesar
- sedimentarea sustenabilă a informației și a comportamentelor dezvoltate
- reducerea gradului de distragere a atenției
- creșterea implicării angajaților în programele de învățare
- identificarea personalizată a programelor de training necesare fiecărui angajat prin corelarea automată a datelor de utilizare
Tehnologia VR poate fi un instrument valoros în departamentele de HR, aducând beneficii pentru companie: scalabilitate, eficientizarea costurilor, experiență de învățare îmbunătățită pentru angajați, creșterea impactului brandului de angajator. Însă va fi necesar ca și echipele de HR să experimenteze pentru a găși metodele potrivite de a aduce valoare organizației și angajaților cu ajutorul conținutului VR.